1. Wstęp
Witam! Jeżeli to czytasz, to znaczy że jesteś początkujący w tworzeniu gier RPG i chciałbyś zacząć tworzyć coś takiego jak "RPG". RPG Maker to dobre narzędzie do tworzenia tego rodzaju gier gdyż nie wymaga znajomości języków programowania i jest łatwy w obsłudze! Dziś zapoznam was z interfejsem programu RPG Maker w wersji 2003 (2k3). Niniejszy tutorial jest autorstem Dase'go (mnie) i należy do strony RPGProject.
2.Pasek narzędzi
Skoro wstęp mamy za sobą omówmy każde narzędzie po kolei.
1. Tutaj możemy rozpocząć budowę nowego projektu.
2. Tutaj otwieramy już stworzony projekt i możemy go edytować.
3. Zamknięcie aktualnie otwartego projektu.
4. Tworzenie instalacji gry - nie polecam używać tego narzędzia, są lepsze sposoby na tworzenie o wiele lepiej wyglądających installek
5. Zapis aktualnie zrobionej mapy.
6. Jeżeli jeszcze nie zapisaliśmy zmian mapy, tym przyciskiem możemy cofnąć zmiany.
7. Tutaj przełączamy warstwy edycji map. Oto warstw: dolna, górna oraz warstwa zdarzeniowa. Dolna jest do edycji podłogi, górna do stawiania drzew, domków itd, a zdarzeniowa - ...
8. Tutaj kontrolujemy wielkość POKAZYWANEJ mapy, jakąkolwiek wybierzemy tutaj opcje widoku, w grze wielkość mapy pozostanie taka sama.
9. Baza danych - edycja bohaterów, potworów itd.
10. Export obrazków, muzyki i dźwięków (WAV, MIDI itd).
11. Tutaj można włączyć muzykę, która jest w projekcie gry i umilić sobie pracę nad grą słuchając utworków ^^
12. Jeżeli nasza mapa jest zawalona zdarzeniami, ta opcja ułatwi nam ich szukanie.
13. Tutaj są przyciski potrzebne do ustawień testowania gry, można dzięki temu sprawdzić bugi gry, i czy wszystko co zrobiliśmy jest zrobione tak jak powinno być.
3.Okno map i ChipSetów
1. Cofa ostatnią czynność.
2. Narzędzie wyboru.
3. Powiększenie mapy (dotyczy tylko widoczności podczas edycji mapy).
4. Pędzel pozwalający na pojedynczą edycję mapy ("kratkowanie").
5. Rysuje prostokąt - przydatne do stawiania wielu domków lub drzew.
6. Elipsa - nic dodać nic ująć.
7. Tzn. beczka, przydatna do wypełniania dużych obszarów, np. podłoża.
8. Tutaj możemy zaznaczyć kawałek ChipSetu, który chcemy dodać na mapę.
9. Tutaj widzimy listę map, które stworzyliśmy. Możemy tutaj dodawać inne mapy lub zmieniać informacje już stworzonych.
4. Koniec
Jak na razie doszliśmy do końca. Teraz nie jest to dla was przynajmniej haotycznie ułożony program, wiecie co jakie narzędzie robi itd. Pozdrawiam i zapraszam po następne poradniki na RPGProject, Dase.
Witam! Jeżeli to czytasz, to znaczy że jesteś początkujący w tworzeniu gier RPG i chciałbyś zacząć tworzyć coś takiego jak "RPG". RPG Maker to dobre narzędzie do tworzenia tego rodzaju gier gdyż nie wymaga znajomości języków programowania i jest łatwy w obsłudze! Dziś zapoznam was z interfejsem programu RPG Maker w wersji 2003 (2k3). Niniejszy tutorial jest autorstem Dase'go (mnie) i należy do strony RPGProject.
2.Pasek narzędzi
Skoro wstęp mamy za sobą omówmy każde narzędzie po kolei.
1. Tutaj możemy rozpocząć budowę nowego projektu.
2. Tutaj otwieramy już stworzony projekt i możemy go edytować.
3. Zamknięcie aktualnie otwartego projektu.
4. Tworzenie instalacji gry - nie polecam używać tego narzędzia, są lepsze sposoby na tworzenie o wiele lepiej wyglądających installek
5. Zapis aktualnie zrobionej mapy.
6. Jeżeli jeszcze nie zapisaliśmy zmian mapy, tym przyciskiem możemy cofnąć zmiany.
7. Tutaj przełączamy warstwy edycji map. Oto warstw: dolna, górna oraz warstwa zdarzeniowa. Dolna jest do edycji podłogi, górna do stawiania drzew, domków itd, a zdarzeniowa - ...
8. Tutaj kontrolujemy wielkość POKAZYWANEJ mapy, jakąkolwiek wybierzemy tutaj opcje widoku, w grze wielkość mapy pozostanie taka sama.
9. Baza danych - edycja bohaterów, potworów itd.
10. Export obrazków, muzyki i dźwięków (WAV, MIDI itd).
11. Tutaj można włączyć muzykę, która jest w projekcie gry i umilić sobie pracę nad grą słuchając utworków ^^
12. Jeżeli nasza mapa jest zawalona zdarzeniami, ta opcja ułatwi nam ich szukanie.
13. Tutaj są przyciski potrzebne do ustawień testowania gry, można dzięki temu sprawdzić bugi gry, i czy wszystko co zrobiliśmy jest zrobione tak jak powinno być.
3.Okno map i ChipSetów
1. Cofa ostatnią czynność.
2. Narzędzie wyboru.
3. Powiększenie mapy (dotyczy tylko widoczności podczas edycji mapy).
4. Pędzel pozwalający na pojedynczą edycję mapy ("kratkowanie").
5. Rysuje prostokąt - przydatne do stawiania wielu domków lub drzew.
6. Elipsa - nic dodać nic ująć.
7. Tzn. beczka, przydatna do wypełniania dużych obszarów, np. podłoża.
8. Tutaj możemy zaznaczyć kawałek ChipSetu, który chcemy dodać na mapę.
9. Tutaj widzimy listę map, które stworzyliśmy. Możemy tutaj dodawać inne mapy lub zmieniać informacje już stworzonych.
4. Koniec
Jak na razie doszliśmy do końca. Teraz nie jest to dla was przynajmniej haotycznie ułożony program, wiecie co jakie narzędzie robi itd. Pozdrawiam i zapraszam po następne poradniki na RPGProject, Dase.